Höstguld

 

Det är absolut inte för sent att ta sig ut om man inte redan hunnit fylla på svamplagret hemma. Kändes som att det bara vimlade av svamp på min och mammas tur ute i Tyresö. Det är värt att bara få sig lite frisk luft och se fin natur. En stor bonus är att hitta svamp och att direkt vid hemkomsten antingen steka på lite till en välförtjänt svamptoast eller torka en del eller bara låta svetta ur dem och frysa för senare bruk.


Som ofta tar det alltid ett tag innan ögonen vänjer sig vid vad de ska kolla efter för att hitta de gömda svamparna. Gula björkblad gör det lätt att missa kantareller, och mörka äldre blad gömmer svart trumpetsvamp och trattkantareller så utmärkt. Det är oftast när man nästan trampat på de första som man upptäcker fångstlyckan.

 

Skäggriska var en svamp som jag inte tidigare har plockat men den visade sig god vid tillagning. Man kan skilja den från andra skivlingar på dess skäggliknande kant, hålighet i fot och att den har en eldig smak innan man tillagar den. Man ska vara noga när man steker den så att den har fått vätska ur sig.

 

 

Som på lotteri finns det många nitlotter, fåran återkommande nitsvamp var flugsvampen.

 

 

 

Vi gillar mest klassikerna karl-johan, kantarell, trattkantarell och några till. Många brukar även plocka taggsvamp, men i min familj håller vi oss då bara till den bleka taggsvampen. En av mina favoriter som jag inte hittat på ett tag är krusigblomkålssvamp. Den ser typ ut som en tvättsvamp och kan bli riktigt stor. Något som jag tycker är gott men inte hunnit med i år är att lägga in kantareller, så som jag beskrev med nyponen.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0