Maränger


Det brukar då och då kunna bli lite äggvita över om man bakar eller t.ex. gör glass och vaniljsås. Då är maräng ett bra slutändamål för äggvitan.

Det enklaste sättet att göra maränger är nog att använda sig utav dubbelt så mycket socker som äggvita i vikt, eller mät i volym (blir lite mer exakt med vikt). De här som jag gjorde, gjode jag på fyra äggvitor som mängd, dubbelt så mycket socker och hade i ca ½ tsk citronsaft. Jag hade i citronsaften i äggvitorna innan jag vispade upp det till ett fast, hårt skumm. Inte förrän därefter tillsatte jag något socker. Viktigt är att man inte har på full hastighet från början när man vispar äggviteskummet, utan har på halvfart först ett tag och sen ökar. Börja alltid med lite socker annars tynger man ner äggviteskummet så att det inte hinner binda in sockret. Fortsätt att strö ner socker tills det är slut. Jag tillsatte efter det citronskal av en citron och blandade i och spritsade sen upp dem. Om man vill göra en annan enkel variation på marängerna kan man pudra över lite kakao eller kanel innan man sätter in dem i ugnen. Börja på 120˚C i 10 min och sänk sedan till 90˚C och låt de stå tills de blivigt torra inuti, det tar ca 20-30min. Enklast kollar du efter genom att provsmaka en ;)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0